Cardshows worden populair in Europa
Toen Harry Reynolds in juli 2021 de eerste London Card Show organiseerde, waren er slechts tien tafels en 40 bezoekers. Het duurde niet lang voordat verzamelaars in Europa de driemaandelijkse show omarmden. Tijdens de meest recente London Card Show, die halverwege mei van dit jaar plaatsvond, waren er per dag 275 tafels en meer dan 4.400 bezoekers. “De groei is behoorlijk aanzienlijk,” zei Reynolds, een 27-jarige ondernemer. Londen is het epicentrum geworden van cardshows in Europa. Onder leiding van zijn oprichter en CEO, Reynolds, is de London Card Show uitgegroeid tot het grootste card gerelateerde evenement in het buitenland. cardshows worden steeds populairder aan de overkant van de oceaan.
“Drie jaar geleden waren het gewoon simpele tafels met een tafellaken en cards,” zei Ian Foster, senior directeur marketing en digitale content bij Topps in Londen. “De verkopers zijn waarschijnlijk tussen de 25 en 35 jaar oud, wat heel anders is dan wat we zagen op The National in de Verenigde Staten.”
Profiteren van de boom
De groei van de hobby in het buitenland, vergelijkbaar met de Verenigde Staten, explodeerde echt tijdens de pandemie. Toen alles weer openging in Engeland, werd de London Card Show dé plek voor card verzamelaars. “Er was absoluut niets zoals dit in het VK,” zei Reynolds. “Misschien waren er lokale beurzen met één of twee tafels. Maar wat shows betreft, was er niets.” De London Card Show kreeg een geweldige respons van de Europese card gemeenschap. Hoe meer verzamelaars over het evenement hoorden, hoe meer nieuwkomers hun weg naar de show vonden. “Het goede is dat we bij de afgelopen show meer nieuwe bezoekers hadden dan terugkerende bezoekers,” zei Reynolds. “Ik denk dat het 55/45 was in termen van bezoekers. Ook de verkopers. We krijgen steeds meer verkopers die willen komen, of ze zijn nieuw. We krijgen niet alleen verkopers uit het VK. We hebben verkopers uit Duitsland, België en Nederland. We hadden zelfs een paar uit Hongarije, Zwitserland, uit heel Europa.”
De op een na grootste show in Europa valt in het niet vergeleken met de London Card Show. De German Cards & Collectibles Show heeft ongeveer 125 tafels. Ook de Scotland Card Show is een hotspot geworden voor verzamelaars. “De volwassen shows zijn in Londen en Duitsland; die zijn zeer goed ontwikkeld,” zei Patrick Rausch, Chief Marketing Officer van Topps voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Volgens Rausch zal Topps dit jaar aanwezig zijn op 40 Europese kaartshows.
Show voor alle leeftijden
De London Card Show, die 29.000 vierkante meter beslaat, trekt verkopers en verzamelaars van alle leeftijden aan. Maar over het algemeen is het de jonge generatie die hun weg naar de shows vindt. “De gemiddelde leeftijd op de London shows is ongeveer 32,” zei Foster. “Er is een spreiding tussen 21 en 51, zou je kunnen zeggen. Mensen zijn bereid om vanuit Europa te reizen. Dus jongens uit bijvoorbeeld Duitsland komen naar Londen, en omgekeerd. Mensen gaan naar Boedapest. Het is vrij dichtbij en vrij eenvoudig te doen. Ze zijn erg enthousiast om andere culturen en andere card shows te zien. Ze kunnen misschien een verborgen parel van een kaart vinden waarin ze willen investeren.”
De London Card Show wordt gehouden op Sandown Park Racecourse in Esher, een buitenwijk van Londen. Het is de perfecte locatie volgens Reynolds. Omdat het buiten Londen ligt, vermijdt het drukte. Ook is parkeren gratis. De locatie ligt op slechts 32 kilometer van Heathrow Airport, er zijn veel hotels in de buurt, en het is slechts 10 minuten lopen naar het centrum voor eten. Naast verzamelaars en verkopers uit heel Europa, neemt ook de aanwezigheid van bedrijven op de London Card Show toe. Bij de laatste show nam het derde-partij grading bedrijf PSA voor het eerst in de geschiedenis van Europese card shows ter plekke inzendingen aan.
“Ik denk dat dit een teken is van waar we staan als bedrijf, het soort bereik dat we krijgen,” zei Reynolds. “Het zijn niet alleen lokale bedrijven, het zijn de giganten van de hobby. We hebben Topps op elke show. Goldin zei nu dat ze geen show meer willen missen omdat ze zo blij zijn met hoe het is gegaan.” Reynolds wil de London Card Show op een duurzaam tempo blijven laten groeien. Zelfs met 4.400 bezoekers bij de laatste show waren er verzamelaars die niet door de deuren konden komen. “Ik denk dat een show uitverkopen veel beter is dan het te groot maken en mensen laten denken: ‘Oh, er zijn nog steeds tickets beschikbaar. Waarom zijn er nog steeds tickets beschikbaar?'” zei Reynolds. “Ik kan je dit met zekerheid zeggen: zodra we zeggen dat het uitverkocht is, krijgen we de meeste vragen. ‘Oh, kun je ons op de wachtlijst zetten? Is er een kans dat we een tafel kunnen krijgen?’ Mensen hebben nu het gevoel dat ze iets missen.”
Het organiseren van de London Card Show is een behoorlijke onderneming. Reynolds heeft twee fulltime medewerkers die hem helpen: zijn zus is COO en zijn zwager is marketingdirecteur. Een verhuizing naar een grotere locatie zou in de toekomst kunnen plaatsvinden, maar Reynolds is voorzichtig. “We willen er gewoon zeker van zijn dat wat we doen goed is en naar ons beste kunnen,” zei Reynolds.